Sunday, April 1, 2007

Utanförskap

Fastän Sverige går bra och Uppsala utvecklas så finns det människor som står utanför. En del ungdomar har inte växt upp så att de automatiskt fasas in på arbetsmarknaden, personer med funktionshinder har svårt att få jobb, likaså många som bor i segregerade områden och är långtidsarbetslösa.

Jag tycker det är viktigt att ett samhälle håller ihop. En del kan gå före men ingen skall lämnas efter. Det är viktigt att vi här i Uppsala gör vårt bästa för att minska utanförskapet. Kommunstyrelsen har tillsatt en särskild beredning som skall samordna och utveckla insatserna. Jag är ordförande för den. Det gäller nu att poängtera arbetslinjen och kombinera de offentliga insatserna med tydliga krav på den enskildes ansvarstagande.

På länge sikt måste vi arbeta för att gradvis förbättra förutsättningarna för allas deltagande i arbetslivet. Kanske skall vi försöka utveckla den sociala ekonomin. Det finns en lång rad viktiga arbetuppgifter som marknaden inte är beredd att betala för men som ändå är viktiga att de utförs.

Arbete att bryta utanförskap blir ett viktigt åtagande för mig och jag hoppas att vi kan få en bred uppslutning omkring detta.

Jag lär återkomma i ärendet ....